Monday, April 11, 2011

Meningkatkan Momentum Positif

Berikut merupakan hasil pengalaman, pengamatan kehidupan sehari-hari dan bacaan buku bagaimana untuk meningkatkan momentum positif. Semoga membantu bagi mereka yang memerlukan motivasi. Semoga bermanfaat. Yang Baik dari Allah, jika ada kekurangan maafkan, masih belajar dan hanya hamba Allah. Sangat mengharapkan teguran dan kritikan untuk penambahbaikan. Isi untuk tajuk ini akan ditambah dan diedit setiap hari mengikut idea yang diilhamkan dengan izin Allah. Terima Kasih.

1) Berfikir dan berjiwa besar

a) Fikirkan yang positif sahaja, dan yakin yang kita akan dapat sesuatu yang kita inginkan dengan izin Allah. Jika tak dapat apa yang kita inginkan pun redha dengan ketentuanNYA, kerana kita tau DIA lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Jika ada anasir-anasir negatif tepis dan kawal dengan baik.

b) Bayangkan yang kita akan berjaya. Dengan itu, semangat akan timbul, dan boleh merancang dengan baik dan bertindak!

c) Bersambung.


2) Muhasabah diri setiap saat

Setiap masa dan saat kita mestilah muhasabah diri sendiri. Contoh:

a) Jika ada orang menyakiti anda, cepat-cepat anggap itu mungkin teguran daripada Allah. Kita hanyalah hamba Allah. Anggaplah diri kita layak untuk disakiti dan terus muhasabah diri. Senyum saja dan positif. InsyaAllah akan tenang dan tidak marah. Untuk melatih diri seperti ini perlu proses. Mungkin pada mulanya kita merasakan sukar, tetapi berusahalah, dan berdoa kepada Allah untuk bantu kita memperbaiki diri menjadi lebih baik setiap saat.

b) Jika kita mendapat pujian, cepat-cepat tangkis perasaan riya', sombong, tinggi diri dan yang sewaktu dengannya. Puji-pujian hanya layak untuk Allah. Kita hanya orang tengah penghantar kebaikan kepada orang lain. Semuanya atas kehendak Allah. Jangan pernah mengharapkan pujian di atas sumbangan/kebaikan yang kita berikan kepada orang lain. Bila kita ikhlas, tanpa pujian kita tetap gembira dan tenang, insyaALLAH.

c) Sentiasa memperbaiki mutu ibadah kita setiap hari. Hidup adalah ibadah. Pastikan apa jua yang kita lakukan berpandukan Al-Quran dan Sunnah. Jangan terlalu lekas puas hati jika kita merasakan kita banyak zikir, baca al-quran, solat sunat dan sebagainya. Perbaiki dan terus perbaiki dari sehari ke sehari untuk menjadi lebih baik.

d) Sebolehnya usahakan jika tidak puas hati dengan seseorang, jangan luahkan di Facebook, twitter, dan sebagainya. Medium ini sepatutnya tempat untuk kita berkongsi ilmu-ilmu dan maklumat yang bermanfaat sahaja untuk orang ramai. Bukan tempat untuk mengeluh, menggunakan ayat-ayat yang negatif. Mengeluh, maki hamun dan mempamerkan perasaan marah tidak menguntungkan siapa-siapa. Lebih baik maafkan saja, dan fokus dengan perbaiki diri sendiri. InsyaAllah kita akan menjadi lebih baik dan pihak yang kita tidak puas hati juga didoakan supaya sama-sama berubah. Oh, jika semua manusia begini, aman dunia! hehehe :) .. Usahakan! kita boleh berubah menjadi lebih baik setiap hari! Yakin dan Doa!

No comments: