Tuesday, August 16, 2011

# Ramadhan Day 16

Bersangka baik memerlukan latihan. Latihan yang sangat banyak. Sebab itu bila mula bersangka-sangka cepat-cepatlah ingat peringatan dari Allah dalam Al-Quran.

Firman Allah"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakkan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. Dan bertakwalah kamu kepada Allah;sesungguhnya Allah penerima taubat, Maha Penyayang."(al-Hujuraat, ayat 12)

Tumpuan kita adalah memperbaiki diri sendiri. Bukan hanya menuding jari kepada orang lain dan menyalahkan orang lain. Sekiranya kita menerima layanan yang kurang baik. Usah cepat menghukum orang tersebut. Mungkin kita perlu ubah cara kita melayan orang lain. InsyaALLAH, tidak lah pening memikirkan kenapa dia layan aku tidak baik? Kenapa orang buat aku macan ini dan macam itu?

Ubah diri sendiri, insyaALLAH semua akan mendapat kebaikan bersama.

Salam Ramadhan Day 16! Salam Perjuangan! :)

No comments: